dinsdag 8 september 2009

Frankrijk: Porquerolles en Cassis

In Cannes konden we helaas minder lang blijven dan we gehoopt hadden. De tentjes waarvan wij dachten dat die afgebroken werden, bleken juist opgebouwd te worden voor het ‘festival de plaisance’. Waarschijnlijk was dat ook de reden dat wij zo makkelijk een ligplaats in Port de Cannes (Vieux port) konden krijgen, omdat al veel boten met een vaste ligplaats weg waren. Evengoed hebben we een zalige dag in Cannes gehad, waar we lekker winkels hebben gekeken en van het uitzicht over de baai bij het kasteel genoten hebben. Na nog een paar boodschappen gedaan te hebben, vertrokken we zaterdag 5 september2009 om circa 11.00 uur. Onze volgende bestemming zou het eiland Porquerolles worden. Weinig wind, maar wel tegen en dan ook nog eens hoge golven van achteren, als gevolg van de harde wind van de afgelopen dagen. Niet echt leuk, maar gelukkig hielpen de antizeeziekpolsbandjes en aan het begin van de avond kwamen we aan in Porquerolles. Daar was nog weinig te merken van het naseizoen: het stikte er van de boten en de haven was vol. Het eiland leent zich heel goed voor vrij ankeren, dus we sloten ons aan bij een aantal andere boten die niet ver van de haven van Porquerolles voor anker lagen. Hier hadden we geen last van binnen rollende golven, maar wel van de golven die enkele voorbijkomende motorboten veroorzaakten. De volgende ochtend verhuisden we dan ook naar de haven, waar inmiddels weer een paar plaatsen vrijgekomen waren. ’s Middags gingen we in een lekker zonnetje wandelen op dit heerlijk groene eiland. De druiven stonden er mooi bij, maar er stonden wel minder planten in bloei dan toen we hier in mei waren. We realiseren ons dat dit onze laatste dagen zijn dat we zo vrij en onbekommerd kunnen rondstruinen…

Maandag 7 september 2009 varen we naar de op een na laatste bestemming van onze reis, namelijk het plaatsje Cassis. Zowaar hebben we geluk met de wind. De heersende wind (tegen) blijft uit en we kunnen voor de wind op zeil zo’n acht knopen snelheid maken. De zon schijnt, de kuststrook is mooi. Dan is zeilen wel weer leuk! Om een uur of vier komen we aan in Cassis. De haven blijkt veel kleiner dan we gedacht hebben. Erik breekt het zweet uit als we een plaats toegewezen krijgen die wel heel krap is. Hij roept dat hij nu toch echt een boegschroef wil. Vooralsnog fungeert de havenmeester als boegschroef, omdat hij vanuit zijn dinghy tegen de boeg duwt om de boot de krappe draaicirkel te kunnen laten maken. Fre staat weer paraat met een stootwil om onze eigen boot en de aangrenzende boten heel te houden. Chapeau voor de captain: de klus is weer heelhuids geklaard! Van het plaatsje Cassis hadden we iets meer verwacht. Het ligt mooi bij de Calanques, maar het is erg toeristisch.