donderdag 25 juni 2009

Sicilië oostkust: Etna

Zondag 21 juni 2009 huren we een auto en rijden we richting de Etna. Het rijden op Siciliaanse wegen is wat chaotisch en de wegwijzers zijn niet altijd even duidelijk, maar Erik redt zich goed! Arjan heeft een route uitgestippeld en we volgen eerst de noordroute richting Linguaglossa. We willen zo hoog mogelijk de Etna oprijden. Bij een parkeerplaats parkeren we de auto en maken een wandeling door het oerlandschap. De lavastroom is goed te herkennen aan de broze, zwarte stenen in allerlei vormen. Vanuit de baai waar we met de boot liggen, hebben we ook een prachtig uitzicht op de Etna, maar als je op de berg zelf loopt, zie je pas de details. Overigens kunnen we niet bij de krater komen. Deze ligt dan ook erg hoog, op ca. 3323 meter. Na de wandeling drinken we bij een souvenierstentje nog wat en kijken naar een video waarop de uitbarsting van de Etna in 2002 in beeld wordt gebracht: indrukwekkend. Arjan stelt voor om de Etna ook nog van de zuidwestkant te bekijken. Via de andere kant rijden we weer omhoog en krijgen toch weer een ander beeld van de Etna, namelijk groener, met een bijzondere vegetatie en oudere lavastromen. Via Rifugio Sapienza en het dorpje Nicolosi rijden we terug naar onze baai bij Giaridini-Naxos. We verdwalen bijna, maar vinden uiteindelijk via de autostrada de weg terug. De laatste avond met Arjan brengen we door gezellig door aan boord onder het genot van een Juttertje. De volgende ochtend brengen we Arjan weg naar het vliegveld onder Catania (Falcone Rossa), ongeveer een uur rijden. We hebben de auto namelijk van 12.00 tot 12.00 uur gehuurd (heel handig, dat kan hier). We ervaren weer eens hoe het is om in de file te staan, want vlak voor Catania is het ’s ochtends om kwart voor negen erg druk. Arjan komt evengoed ruim op tijd aan op het vliegveld. Nadat we afscheid hebben genomen (het was gezellig, een makkelijke gast hadden we aan boord!), rijden we naar een grote supermarkt waar we eindelijk weer eens wat voorraden kunnen inslaan. In de plaatsen die we aandoen, zijn er meestal alleen lokale, kruidenierachtige winkels te vinden die weinig keuze hebben. Net op tijd leveren we de huurauto weer in en laden alles in de bijboot. ’s Middags ruimen we de boot op en relaxen voor het laatst in deze baai. We hebben namelijk besloten om de volgende ochtend richting Griekenland te gaan varen, met drie tussenstops in de laars van Italië.

1. Beste Erik en Frederiek, we hebben jullie reisverslagen met heel veel plezier gelezen. We gaan over 2 weken van Elba naar Griekenland zeilen en komen dan ook door de Straat van Messina. We kunnen echter nergens Stroomkaarten van de Straat van Messina vinden.