zondag 14 juni 2009

Sicilie: zuidwestkust: Trapani en Erice

Het eiland Favignana vinden wij een beetje een apart eiland. Het bestaat uit een hoge berg en een vlakke kuststrook. We zijn de groene kuststroken van Corsica en Sardinië gewend en vinden het eiland in vergelijking daarmee wat kaal aandoen. Wel is het water zo helder, dat je zelfs het anker op ongeveer 7 meter diep, goed ziet liggen. ’s Middags gaan we met de bijboot naar de kant. Behalve een duikschool en wat huizen, is daar verder niet veel te vinden. We lopen door naar een strand dat verderop ligt en daar is een strandtent waar we lekker een ijsje eten.

Dinsdag 9 juni 2009 zeilen we aan de wind naar Trapani. Onderweg zien we zoutpannen liggen tegen de heuvels aan. In de haven van Trapani kunnen we gratis aan grote mooring boeien liggen. In het Marco Poloboekje staat dat je met een kabelbaan naar een oud middeleeuws dorp boven op de berg bij Trapani kunt gaan en diezelfde middag nog gaan we op pad. Aangezien we niet precies weten hoe we bij de kabelbaan kunnen komen, maar wel de berg zien liggen, besluiten we te gaan lopen. Dat betekent eerst de stad Trapani door, dat op een soort langgerekte landtong ligt en daarna alsmaar rechtdoor. Een wandeling van ruim een uur in de brandende zon, maar eenmaal in de kabelbaan, vinden we alleen al het uitzicht de moeite waard! Het middeleeuwse dorpje Erice vinden we heel aardig, maar wel wat toeristisch. Het hele dorp is opgeknapt en je kunt een soort monumentenroute volgen. Ook is er een kasteel met mooie uitzichtpunten. Op de terugweg naar de boot (we nemen nu wel bus 21), zijn we een tikje onrustig. We hebben de bijboot op een plaats moeten leggen, die redelijk publiek is en waar verder geen toezicht is. Misschien dat de vooroordelen over Siciliaanse praktijken ons onbewust parten spelen … We rennen op een gegeven moment bijna door de straten van Trapani. Onderweg komen we nog bruiloftsgasten in de Corso (hoofdstraat) tegen en piepkleine winkeltjes die waren verkopen waarvan we denken ‘Hoe kunnen ze ervan leven?’, zoals bijvoorbeeld van gasflessen. Gelukkig ligt de bijboot nog rustig op ons te wachten en brengt deze ons veilig terug naar onze Intermezzo.